• header-over-ons.jpg

« Terug

Hypermoderne brandweerkazerne op Rotterdam The Hague Airport

RTHA COBOUW.jpg17 jun

COBOUW - Een compact, duurzaam en hypermodern gebouw met korte en heldere looplijnen: dat is de gloednieuwe brandweerkazerne Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in een notendop. Het pand is fysiek klaar, maar wordt de komende maanden verder ingericht en getest door de eindgebruiker. Waar de brandweerlieden zich in de nieuwe kazerne straks ook bevinden, na een crashalarm kunnen ze binnen dertig seconden in een voertuig zitten en uitrukken.

De nieuwe kazerne – die 24/7 bezet zal zijn – ligt halverwege de start- en landingsbaan. “Zo kunnen alle brandweervoertuigen binnen drie minuten overal op het terrein ter plaatse zijn”, zegt Quintin Koehler van Koehler Design & Build Management. Hij is door RTHA aangetrokken als projectmanager van de nieuwe kazerne. Moen & Van Oosten Architekten is verantwoordelijk voor het ontwerp, De Vries en Verburg Bouw heeft de kazerne gebouwd.

Met de verhuizing neemt de luchthavenbrandweer ook drie nieuwe crashtenders in gebruik. Crashtenders worden ook wel blusreuzen genoemd. Koehler: “Dat zijn zeer imposante voertuigen. Een crashtender heeft alles bij zich om een vliegtuigbrand te blussen.” Deze crashtenders zijn veertien meter lang en staat op zes reusachtige wielen. Een crashtender kan ruim 10.000 liter bluswater meenemen en is niet afhankelijk van waterputten. Ook is schuim en poeder aan boord om te blussen.

Geen alledaagse karwei

Bouwen op een vliegveld is geen alledaags karwei, beaamt Koehler. “Bijvoorbeeld omdat je bouwt op de airside, de plek waar je alleen maar mag komen na de paspoortcontrole. Bovendien moet iedereen die bij de bouw betrokken is beschikken over de nodige werkvergunningen, verder is toestemming van de Luchtverkeersleiding Nederland nodig.”

Ook voor het plaatsen van materieel, zoals heistellingen en kranen, zijn extra vergunningen nodig. Verder moet de plaats van de torenkranen passen binnen de aanvliegroutes. Om alle onduidelijkheid bij verkeersleiders en piloten weg te nemen, waren de kranen voorzien van een lamp en een rood/wit-geblokte vlag.

Proefslapen

Inmiddels heeft de sleuteloverdracht plaatsgevonden. Koehler: “De komende periode wordt de kazerne ingericht en klaargemaakt voor de verhuizing op 1 september. Vanaf 1 augustus wordt er proefgeslapen, om te kijken of er nog pijnpuntjes zijn.”

Een nieuwe kazerne was hard nodig. De huidige kazerne is gebouwd in de jaren zestig van de vorige eeuw en is gedateerd. In het nieuwe, gasloze gebouw wordt gebruik gemaakt van luchtwarmtepompen en op het dak liggen zonnepanelen. Verder wordt een groot deel van het dak voorzien van mossedum: dit sedum vangt fijnstof op en zorgt voor een constante binnentemperatuur. Het pand is voorzien van een kasgevel als voorzetgevel: deze gevel fungeert als een zogeheten trombewand die de ventilatielucht voorverwarmt in koudere tijden.

Doos-in-doos constructie

Het nieuwe onderkomen bestaat – uit veiligheidsoverwegingen –  uit verschillende delen. Alle brandweervoertuigen, inclusief de nieuwe crashtenders, worden in de remise opgesteld. Op de begane grond bevinden zich onder meer de technische ruimtes, leslokalen, magazijnen, fitness- en sportzaal, kantoren en kleedkamers met douches. Op de eerste verdieping zijn de slaapvertrekken voor de brandweerlieden en een woonkamer, keuken en kantine. Koehler: “Op het gebied van onder meer licht- en geluidwering worden zeer hoge eisen gesteld. De brandweerlieden moeten goed kunnen slapen op de kazerne. Daarom is bij de bouw van de slaapvertrekken gekozen voor een zogenaamde doos-in-doos constructie.”

Pal naast de kazerne ligt een buitensportkooi. Ook is er een opstellocatie voor de voertuigen die ingezet worden bij sneeuw- en gladheidsbestrijding.

De officiële opening van de nieuwe brandweerkazerne staat gepland op 1 september.

Klik hier voor het volledige artikel.

BOUWEN OP KARAKTER

« Terug

SOCIAL MEDIA

Blijf up-to-date door ons te volgen!

CONTACT

't Vaartland 8
2821 LH  Stolwijk

Tel: 0182-341741
E-mail: info@devriesverburg.nl

Scroll naar boven