Bewoners De Reehorst keren terug na renovatie: ‘Je ziet de mensen opfleuren’
AD GOUDA - Bewoners van verpleegtehuis De Reehorst zijn weer thuis. De afgelopen zestien maanden is het Reeuwijkse zorgcomplex grondig gerenoveerd en verbleven de bewoners op drie tijdelijke locaties. Nu is De Reehorst met allerlei hightech-snufjes klaar voor de toekomst.
In de nieuwe woonkamer wachten de bewoners van De Reehorst op het eten dat in de keukens wordt klaargemaakt. De woonkamer is de centrale plek voor de bewoners, waar zij gezamenlijk eten, lezen of handwerken, maar waar ze ook virtueel een rondje door Gouda kunnen fietsen of met YouTube meezingen met een liedje van vroeger.
"We doen veel om de bewoners te activeren. Met dit fietslabyrinth, een hometrainer met beeldscherm waarmee je virtueel door een stad fietst, komen ze in beweging en de anderen genieten ervan om mee te kijken. Ook hebben we BeleefTV, met tv en spelletjes van vroeger en buiten is een beweegtuin. Zo’n centrale woonkamer helpt tegen vereenzaming’’, vertelt directeur Janneke Pillen van De Reehorst.
Dementie
De Reehorst was ooit een verzorgingstehuis en had daardoor kamers met kleine badkamers die niet rolstoeltoegankelijk waren.
"Omdat onze doelgroep is veranderd en we inmiddels een verpleegtehuis zijn voor mensen die door dementie of een lichamelijke beperking 24 uur per dag zorg nodig hebben, is het gebouw daar nu op afgestemd. We zijn heel dankbaar dat dit mogelijk is gemaakt’’, aldus Pillen.
Tijdens de renovatie is het pand van binnen en van buiten volledig opgeknapt, met onder meer nieuwe liften, verlichting, meubels, wolkenplafonds en nieuwe en grotere badkamers voor de bewoners. Ook is het complex - dat bestaat uit 61 appartementen en drie tweepersoonskamers voor echtparen die allebei zorg nodig hebben - verduurzaamd, met onder meer een sedumdak en een warmtesysteem.
Verder is De Reehorst voorzien van techniek om het welzijn van de bewoners te verbeteren. Bij De Reehorst wordt bijvoorbeeld gebruikgemaakt van leefcirkels. ,,Bewoners hebben een polsbandje om dat hen toegang geeft tot de eigen afdeling, het hele huis of het huis en de tuin. We willen bewoners zo veel mogelijk vrijheid geven. Verder hebben we bijvoorbeeld verrijdbare cow’s - computers on wheels - en slimme sensoren die ’s nachts onder meer de beweeglijkheid in een kamer meten’’, vertelt Pillen.
Glazen koelkast
De afgelopen tijd heeft De Reehorst uitgeprobeerd wat werkt voor deze doelgroep. Niet alles bleek een succes. ,,Een koelkast van glas leek een goed idee, maar in de praktijk werden mensen met dementie erg getriggerd door het eten dat zij konden zien en stonden zij steeds voor de koelkast. We hebben daarom wel nieuwe keukens op de afdeling, maar met een dichte koelkast.’’
Vanwege de verbouwing hebben de bewoners zestien maanden ergens anders gewoond. Zo’n drie weken geleden konden ze terug. Mevrouw Hendriks is een van de bewoners die sindsdien in het nieuwe centrum De Reehorst woont. Haar zoon Martin Hendriks, tevens lid van de cliëntenraad, vertelt: ,,Mijn moeder heeft de verhuizing vanuit Moerdregt in Moordrecht naar de Reehorst ervaren als een gezellig dagje uit.’s Ochtends hebben de bewoners koffie gedronken. Daarna zijn ze met taxibusjes naar Reeuwijk gereden. Daar waren de kamers al zo goed als ingericht. Het ging eigenlijk heel soepel. Wat haar betreft, verhuizen we volgend jaar weer.’’
Directeur Janneke Pillen lacht, maar maakt duidelijk dat de verhuizing heel wat voeten in de aarde had. ,,Het was een hele organisatie. De bewoners zijn tijdens de renovatie ondergebracht in de Irishof, Ronssehof en Moerdregt. Per doelgroep hebben we hen verhuisd, samen met een gespecialiseerd verhuisbedrijf en de familie, die hielp met onder meer in- en uitpakken.’’
In eerste instantie zouden de bewoners voor de kerst weer terugkeren, maar de verbouwing liep twee maanden uit. Zoon Martin Hendriks: ,,Voor de kinderen was dat vervelender dan voor de bewoners. Zij leven met de dag en zijn heel gauw vergeten dat het niet doorging. Voor de bewoners was een nieuw huis ook best even wennen. Mijn moeder vroeg bijvoorbeeld steeds wanneer ze weer naar huis ging, maar je merkt dat iedereen nu weer tot rust komt.’’
Leefruimte
Hendriks vervolgt: ,,Het is heerlijk hoeveel leefruimte er is voor de bewoners. Je ziet de mensen opfleuren. Het is hier heel warm voor de bewoners. Ook is het heel fijn dat wij als cliëntenraad kritisch mee mochten denken en dat er naar ons is geluisterd.’’ Martin Hendriks laat weten hartstikke blij te zijn met het eindresultaat.
Ook Reehorst-directeur Janneke Pillen blikt tevreden terug. ,,Natuurlijk moet er nog het een en ander gebeuren, maar er is ontzettend hard gewerkt. Ook door de ruim 80 medewerkers en zo’n 30 vrijwilligers. Petje af hoe zij alles oppakken’’, vertelt Pillen, die terloops laat weten dat ze nog best wat personeel en vrijwilligers kan gebruiken. ,,Maar we zijn vooral blij voor onze bewoners, want voor hen hebben we het gedaan.’’
Klik hier voor het volledige artikel.