De bestaande brandweerkazerne van Rotterdam The Hague Airport was toe aan vervanging. De positie van de nieuwe kazerne werd zorgvuldig gekozen. Brandweervoertuigen moeten overal op het landingsterrein binnen drie minuten ter plaatse kunnen zijn. Ook de indeling van het gebouw is van belang om aan deze eis te kunnen voldoen.
Planindeling
Aan de ene zijde van de nieuwbouw bevindt zich de remise (garage), functioneel ontworpen voor een snelle uitruk. Aan de andere zijde wordt gewerkt, gesport, les gegeven en geslapen. De brandweerkazerne is 24/7 bemand. De begane grond is ook toegankelijk voor luchthavenpersoneel. Hier zijn fitnessruimtes, kleedkamers en leslokalen gesitueerd rondom een centrale sporthal. De verdieping is gereserveerd voor de huisvesting van de brandweerlieden. Vanuit elk punt in het gebouw moeten de brandweerlieden, de voertuigen binnen 30 seconden kunnen bereiken. Deze eis resulteert in een compact gebouw met korte en heldere looplijnen.
De twee delen van het gebouw zijn ook duidelijk te herkennen aan de buitenzijde. De gevel van de remise is voornamelijk gesloten. Een opvallende lichtdoorlatende gevel bij de overhead deuren en sheddaken zorgen voor voldoende daglicht. De overige gevels zijn transparant vormgegeven. Een schuin uitlopende dakoverstek weert de zon.
Duurzaamheid
De nieuwbouw is aangesloten op een collectieve warmte-koudeopslag. De sheddaken zijn aan de gesloten zijde voorzien van zonnepanelen. Daarnaast genereert het zwarte vlak in de voorgevel zowel warm water (zonnecollector) als warme lucht (zonneschoorsteen). De mossedum dakbedekking bindt fijnstof en zorgt voor een stabielere binnentemperatuur.
Op 8 oktober 2019 was het hoogste punt van de nieuwe brandweerkazerne voor Rotterdam The Hague Airport bereikt.
STEDENBOUW.NL:
Industriebouw | mei 2020:
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer